4 redenen waarom een grote meerderheid faalt

Foutje-bedanktEen grote meerderheid van de mensen die online een business starten faalt of slaagt er niet in om zijn doel te behalen. Hoe kan dit en wat kun je er tegen doen? In dit artikel behandel ik de 4 meest voorkomende valkuilen of blokkades voor je business.

 

Bekijk ook eens of jij een faler of een baler bent.

Focus

De eerste reden waar ik het graag over wil hebben is focus. Geen focus hebben op het juiste onderwerp of te snel afdwalen ervan. Het is enorm makkelijk om afgeleid te worden door van alles om je heen wat met je business te maken heeft. Een mail met een aanbieding, een nieuwe onderwerp wat interessant is, nieuwe ideeën die je opdoet, iets wat even mis loopt in je onderneming en ga zo maar door. Daarom is het juist zo belangrijk om je focus op het juiste doel te hebben.

Iets wat je daar bij zal helpen is het maken van lijstjes en overzichten van de taken en doelen die je wilt behalen. Hang dit overzicht ook bij je in de buurt zodat je er regelmatig naar kunt kijken. Ben hierin niet te gek en houd het realistisch, richt je bijvoorbeeld op een week of een maand en ga van daaruit verder.

Voordat je ergens aan begint stel dan voor jezelf een doel, hoever wil je er mee komen. Besteed maximaal 45 minuten aan deze taak en neem dan minimaal 5 tot 10 minuten pauze. Ga even lekker een kopje koffie zetten of naar buiten. Zorg echt dat je even weg bent uit je werk omgeving en ontspant, om daarna weer verder te gaan. Ook dan weer ga je voor jezelf opnieuw een doel stellen hoever je gaat komen.

Kennis

De tweede reden is kennis, of eigenlijk meer een gebrek hiervan. Een online business starten is niet zomaar iets en vaak word dit nog wel eens vergeten. En kom je er gaande weg achter dat er nog zoveel meer bij komt kijken. Een stukje administratie, websites bouwen en onderhouden, mailing software, technische termen, maken van content, promotie/marketing etc. etc. Je loopt tegen zoveel nieuwe dingen en onbekende dingen aan dat je door de bomen het bos niet meer ziet en echt niet meer weet hoe je dit moet aanpakken. Vragen staat vrij en zou ook je eerste keus moeten zijn.

Simpel gezegd heb je hierin twee opties. De eerste is zelf kennis opdoen van de zaken en onderwerpen die je tegen gaat komen. Dit kan door verschillende opleidingen en trainingen te volgen en zal je wat tijd en geld kosten om al deze kennis tot je te nemen. Een tweede optie is uitbesteden van taken en onderdelen die je niet snapt of wilt leren. Ook dit zal je wat geld kosten maar een hoop minder tijd om het zelf te leren. Hooguit om wat uitleg te geven en te zeggen wat je wilt bereiken.

Houd daarbij ook rekening dat je met iemand anders samenwerkt, en dat een goede relatie wel van belang is. Als uiteindelijk blijkt dat het je toch niet bevalt of je niet goed met deze persoon overweg kan is het misschien beter om een ander te zoeken of toch er nog voor kiezen dit zelf tot je te nemen.

Uniek zijn

Opzoek zijn naar iets unieks, iets wat er echt uitspringt. Of dit nu te maken heeft met de marketing die je doet of de website die je maakt of het product dat je wilt promoten, mensen gaan vaak opzoek naar iets wat er nog niet is. Aan de ene kant is die gedachten helemaal niet verkeerd, maar het is ook een blokkade voor je business. Het kost vaak veel tijd om iets te vinden waarna de uitvoering nog moet komen, die ook niet zonder kosten zal zijn. Waarna het nog maar afwachten en afvragen is hoe dit zal uitpakken.

In de tussen tijd had je je beter kunnen richten op het toepassen van bewezen modellen en methodes die resultaat geven. Zeker in een opstart fase moet je het jezelf niet moeilijk gaan maken. Omdat al duizenden andere dit ook toepassen wil niet zeggen dat het voor jou niet meer zal werken of je daarmee niet kunt opvallen. Juist omdat er zoveel anderen dit doen of toepassen zou je je eens moeten afvragen waarom ze dit doen. Echt niet omdat het niet zou werken, waarom dan al die tijd en moeite er in steken.

Daarnaast is het simpel houden toch vaak de beste keus. Keep it clean keep it simple.

OpgevenFail

De laatste reden is gewoon omdat ze opgeven en niet doorzetten. Zoals je inmiddels zelf misschien wel gemerkt hebt en anders nu gelezen, is dat een online onderneming nog al wat met zich mee brengt. Dit kan zorgen voor een boel frustratie waardoor je maar besluit om op te geven. Niet doorzetten en het niet graag genoeg willen hoort zeker bij de top 4 redenen waarom mensen falen of hun doel niet bereiken.

Niemand heeft gezegd dat een online business starten makkelijk is, zo wel dan hebben ze tegen je gelogen. Je zult er een bepaald karakter en doorzetting vermogen voor moeten hebben anders zul je het gewoon niet gaan halen.

Persoonlijk leef adem en ben ik mijn onderneming en is er niets wat mij in de weg zal staan. Ik zal er alles aan doen om mijn doelen keer op keer te behalen. En als ik zeg alles bedoel ik ook alles, mijn familie en vrienden om mij heen zullen dit zeker kunnen bevestigen. Er is heel veel wat ik in de afgelopen jaren aan me voorbij heb laat gaan omdat mijn business op de eerste plaats komt. Regelmatig wijs ik leuke uitjes af omdat ik mijn doel wil bereiken.

If u try to stop me ill kill u, if theres an mounten in my way ill cruch it, if the bridge below me is crumbeling appart i build a new one.

Ik bedoel maar te zeggen, je moet het graag genoeg willen. Mindset is een enorme factor of je zult slagen of niet. Dit is voor mij ook niet altijd zo geweest daar ben ik door de jaren heen behoorlijk in gegroeid, en heb daarbij ook de nodige hulp en coaching bij gehad. Je hoeft je echt niet te schamen om een ander om hulp te vragen, je kunt gewoon niet alles alleen uitvogelen of weten.

Belangrijk is om het positief te blijven benaderen en door te zetten. Alleen dan zul je je doel behalen.

Ik hoop dat je het een nuttig artikel vind en je wat aan de tips zult hebben. Wil je reageren of nog iets toevoegen, maak dan gebruik van de reactie mogelijkheid hieronder.

hand tekening

4 Reacties
  1. echt nuttige informatie bedankt daan

    • Hoi Lucy,

      Graag gedaan, hoop dat er meer wat aan hebben en kunnen we elkaar helpen.
      Veel succes.

      Groet Daan

      • ja we zijn al een tijd bezig met onze webwinkel maar het gaat er langzaam voor uit , de meeste verkopen krijgen we van beslist.nl maar daar moet je best wel wat betalen om een beetje verkeer te krijgen , we schrijven ook wel verhalen op blogs en artikel sites de backlinks stijgen langzaam het is echt dus een kwestie van volhouden niet opgeven en focusen op dingen die belangrijk zijn , al weet ik niet meer wat nu echt het belangrijks is , ik lees vooral over al content is king . Dus daar moeten we ons maar op focussen

        Groeten Lucy

        • Hoi Lucy,

          Ja het is inderdaad flink aanpoten dit soort dingen gaan niet vanzelf. Bekendheid krijgen kost wat tijd en zeker ook geld, en daarnaast zal een goede positie in google ook tijd kosten.
          Goede content zal je daarbij zeer zeker gaan helpen. Belangrijk is om je focus goed op je doel te houden en zo langzaam de stappen doorlopen. Zo te zien is er al wel een begin dus je bent op de goede weg.

          Keep going !

Geef een reactie