Adverteren op Facebook. Tips

fb ads tipFacebook is een geweldig apparaat en wij internet marketeers zijn er dan ook dol op. Waarom vraag je je misschien af. Nou omdat het een van de beste en goedkoopste manier van adverteren bied in deze tijd. We weten allemaal wel dat we verkeer en bezoekers nodig hebben om conversie te realiseren, Facebook is voor velen bij uitstek hun nummer 1.

 

Geld verdienen met Facebook.

Velen van ons gebruiken Facebook dan ook niet alleen om in contact te zijn met hun vrienden of familie, maar gebruiken het ook zakelijk. Door het enorme bereik en de mogelijkheid om heel gericht je doelgroep te bepalen bied het een hele mooie manier van adverteren. Geld verdienen met Facebook advertenties is ook niets nieuws meer. In dit artikel ga ik je ook niet uitleggen hoe je dat moet doen of waarom je dit zou moeten doen.

Deze keer wil ik graag een tip met je delen. Ik zie regelmatig mensen die niet het gewenste resultaat halen uit hun advertentie. En in grote lijnen ligt dit aan 2 dingen. Een daarvan is goed je doelgroep bepalen. Het heeft echt geen zin om zomaar een advertentie te draaien zonder je doelgroep goed in te stellen. Een tweede wat ik vaak fout zie gaan is de teksten die worden gebruikt. Het zijn schreeuw teksten en klik hier teksten, sorry maar dat gaat gewoon niet werken.

Facebook ads tip.

Tip een gaat over het bepalen van je doelgroep. Zoals je weet kun je je doelgroep bepalen door bepaalde interesses aan te geven. Facebook zal dan aan de hand van het ingevulde profiel en het gedrag van een gebruiker een advertentie tonen aan die doelgroep. In sommige gevallen is het niet moeilijk en kun je wel wat goede interesses bedenken en vinden, maar niet altijd. De tip die ik je wil mee geven is maak gebruik van de graph search. Een specifieke zoekfunctie in Facebook. Hoe kun je dit gebruiken?

Doelgroep bepalen.

Aller eerst zul je de taal van je account moeten instellen op Engels (US) om van deze functie gebruik te kunnen maken. Vervolgens kun je in de zoekbalk bovenin je zoekopdracht ingeven, en in dit geval wil je de interesse weten van je doelgroep. Wat je daarvoor moet invullen is het volgende:  “interests of people that like *(hier de pagina van je product)* and live in the netherlands *(of ander land waar je op target)*” .

In het stukje van de pagina vul je de naam van de facebook pagina in van het product of dienst dat je wilt promoten. Dan bedoel ik niet een pagina die je zelf hebt gemaakt, maar de originele en officiële pagina zelf. Je kunt dit ook uitbreiden door meerdere pagina’s in te vullen. “interests of people that like *(hier de pagina van je product)* and *(hier de pagina van je product)* and live in the netherlands *(of ander land waar je op target)*” . zoals in dit voorbeeld.

Door deze zoekopdracht uit te voeren zul je een lijst krijgen van interesses die mensen hebben en gerelateerd zijn aan jou doelgroep. Je raad het misschien al, deze kun je weer invullen bij je advertentie instellingen om zo je doelgroep te bepalen. Nog even een compleet voorbeeld : “interests of people that like SlimOnlineVerdienen and live in Netherlands“. Doe er je voordeel mee en verbeter je doelgroep.

Advertentie tekst.

De tweede tip gaat over het gebruik van tekst bij je advertentie. Nog veel te vaak zie ik dit fout gaan en dat zal je conversie niet ten goede doen. Een voorbeeld : “Deze cursus is super. verdien nu veel geld, start hier” Zoals ik eerder al zei ik noem dit schreeuwende en klik hier teksten. Dit werkte misschien 10 jaar geleden maar nu echt niet meer. Probeer je doelgroep goed aan te spreken en ergens van te overtuigen.

add 3Hoe zou je dit bijvoorbeeld wel kunnen doen : “Nieuwe cursus over Facebook. Leer op de juiste manier fb ads gebruiken en verspil geen onnodige kosten meer”. Ten eerste geef ik hiermee al aan waar de cursus over gaat, en haal ik tevens een stuk ergernis aan. We verspillen allemaal wel eens wat geld aan advertenties dat hoort er nou eenmaal bij. Maar het uitgangspunt is dat je er positief uitkomt. Een stukje ergernis die deze cursus dus voor je weg neemt. Een oplossing voor een probleem.

Goede copy of anders gezegd tekst is erg belangrijk. Het is niet altijd in een keer raak en soms zul je je tekst moeten aanpassen om een beter resultaat te krijgen. Wat ik je verder ook nog kan aanraden op het gebied van tekst, is maak altijd gebruik van de power editor van Facebook als je een advertentie maakt. Hier heb je ten eerste de mogelijkheid meer tekst te gebruiken maar boven al kun je alle teksten zelf beïnvloeden. Niet alleen de post(normale) tekst maar ook de kop tekst en de beschrijving die bij de link horen. Ook heb je de mogenlijkheid om de leesbare link zelf in te vullen en voorkom je bijvoorbeeld bij een paypro link dat er de naam paypro komt te staan, maar het geen wat jij invult.

De power editor is overigens alleen te gebruiken in de brouwser Google Chrome.

Ik hoop dat je wat aan deze tips zult hebben en het je betere resultaten zal gaan geven. Heel veel succes ermee !

hand tekening

2 Reacties
  1. Hoi Daan, heldere en praktische tips. Direct toepasbaar dus!
    Ik zelf heb ook geen succes met FB ads. Heb er al aardig wat geld in gepompt en kom maar niet tot een sale.

    Ik heb dan ook een paar vragen:
    – Maak je gebruik van een landingspagina met een optin?
    – Installeer je Google Analytics om te kunnen analyseren?
    – Waar kijk je naar bij het analyseren van je FB ad cijfers?

    Groeten, Corinne

    • Hey Corinne,

      Thanks voor je compliment, en een paar goede vragen.

      Ik maak zelf in 90% van de gevallen wel gebruik van een optin pagina ja. Dit om de volgende rede. Bezoekers net iets opwarmen voordat ze iets gaan kopen. Bezoekers filteren die echt geïnteresseerd zijn. En je hebt ze meteen op een lijst staan voor een vervolg aanbod.
      Google Analytics gebruik ik lang niet altijd meer. Het is wel een zeer handige tool om de bezoekers stroom te volgen. Maar aan de andere kant kun je de resultaten ook terug zien in de aanmeldingen op je lijst.
      Bij het analyseren van mijn FB ads kijk ik voornamelijk naar de conversie en klikken naar de website. Dit zijn de 2 belangrijkste punten in mijn ogen en ook het effect wat je graag wilt.

      Bij klikken kun je onderscheid maken tussen website klikken en klikken op de foto of naar de pagina en dergelijke. Heb ik bijv 100 klikken waarvan er maar 10 naar de website gaan klopt er iets niet. Al is dit wel een erg dramatisch voorbeeld. Maar dan zal ik iets moeten aanpassen, bijv de plaatsing van de link, of de tekst duidelijker maken.
      De conversie (acties van het totale bereik) hangt hoofdzakelijk af van de foto die je gebruikt. Die trekt namelijk als eerst de aandacht. Al is dat natuurlijk niet het einige punt waar je op moet letten. Zodra je de aandacht hebt zijn de teksten die er voor zorgen of iemand wel of niet iets doet.

      Hoop dat je hier nog wat aan hebt. Succes !

      Groet, Daan.

Geef een reactie